zondag 17 september 2017

EIKEN VLOER VERGRIJZEN

foto 1 zoals de vloer was. Foto 2 na de behandeling
De eerste laag.
 Ik was al een tijdje niet meer tevreden over mijn eiken vloer. Ik zag er steeds meer geel doorheen komen, en een vloer is toch een bepalend iets in de ruimte, dus ben ik gaan zoeken op internet. Nu is het heel simpel om loogbeits te bestellen, maar bij mijn zit er altijd een paars waasje overheen, dus dat durfde ik niet op mijn vloer te smeren.
Toen viel mijn oog op een artikel, vergrijzen met ijzersulfaat. Ik dacht even lezen, dat kon wel eens iets zijn, dus een zakje besteld bij Duller&Co. In de beschrijving stond...resultaat, een prachtige verouderde kleur. Veel meer grijs dan de echt bruine kleuring met amonia. Ik heb het eerst op een proefplank geprobeerd, dat beviel goed. Daarna de menging aangehouden zoals aanbevolen, 1 theelepel op 2 liter water, voor de kamer 5 liter aangemaakt met 3 theelepels ijzersulfaat. ( Genoeg voor 45 vierkante meter )
 Het is wel belangrijk dat je licht begint, bevalt dat niet, dan ga je er nog een keer over met iets meer poeder. Je kunt niet meer terug van donker naar licht, andersom wel. Ook moet de eiken vloer helemaal kaal zijn, het gaat een chemische verbinding aan met het looizuur wat in het eikenhout zit, het is een natuurlijk proces, en je weet van te voren niet hoe het uitpakt. Nou, best spannend dus...
En als dan ook je man nog eens zegt, als het niet lukt, ik leg ik geen nieuwe vloer hoor! Dus ik ben heel voorzichtig begonnen, na droging vond ik het nog te licht, dus hup meer poeder erbij, tweede laag erover, en die was goed. Je moet er eigenlijk mee durven ´spelen´ nu heb ik hier en daar ook nog wat planken donkerder gemaakt, en heb ik zo de vloer gemaakt, zoals we hem wilde hebben. Met een kwast opbrengen, en vaak roeren.
En dit is het uiteindelijke resultaat, niet slecht toch....ook  het
licht heeft invloed op de kleur, bij donker weer is de vloer
grijzer dan bij zonneschijn, maakt een vloer weer wel levendig.



Voor onze slaapkamer heb ik de lamp van HOFFZ gekocht, de GUDHA, langzaam verdwijnen alle kroonluchters uit het huis. De lamp geeft ´s-avonds prachtig subtiel licht, en past beter bij mijn spullen.
Alles weer schoongemaakt in de kamer, en alvast wat
warmere decoratie toegevoegd, we gaan weer naar de Herfst.

Plaids mogen niet ontbreken in de Herfst.

Ik krijg nu veel vragen over mijn vloer, en ook of ik naar een vloer wil komen kijken, maar dat heeft geen zin, toen ik de verkoper van Duller&Co vroeg hoe mijn vloer zou gaan worden, zei hij...zelfs als je een foto van je vloer stuurt kan ik niet zeggen hoe het uiteindelijke resultaat gaat zijn. Het is een natuurlijke reactie, en die zal bij iedereen verschillend zijn.
Dus kort samengevat.
In het hout MOET looizuur zitten. De vloer MOET kaal zijn. Niet te DONKER beginnen, dus de aanbevolen hoeveelheid poeder. UITKIJKEN dat het niet in je ogen of mond komt! En durf te Spelen. Hier en daar een extra laagje. En maak ALTIJD een proefplank.

Tot de volgende keer,
Inge